Thursday, December 27, 2007


《陪孩子上课去!》拜访团

想认识华教吗?想支持华教吗?《陪孩子上课去!》拜访团约定您于200813日到雪兰莪白沙罗华小原校(白小)与白小的学生们一同进行开学典礼!

为了更深入了解马来西亚华教历史,当天我们将与林连玉基金会进行交流,与华教前辈交谈,返回时光隧道,并展望华教未来发展!



有什么精彩?

312008

12am

槟城出发

6am

到达雪兰莪白沙罗新村及早餐

7.15am

进入白小原校

7.30am

唱校歌及国歌

7.40am

致词(校长,雪隆董联会,隆雪华堂会长,马来西亚华校校友会联合会总会会长,董总署理主席)

8.10am

挂布条

8.15am

把根留住

8.20am

大合照

8.35am

参观白小原校

9.00am

与白小保校工委会及白小校长交流

11.00am

用餐

1.00pm

民族之根交流会 (与林连玉基金会交流)

2.30pm

起程返回槟城

8.00pm

抵达槟城



欢迎大家一同出席见证华教的历史步伐,支持孩子的教育权利!在获得社会人士的大力赞助下,您只需付出区区的RM10,就可一同乘塔《陪孩子上课去!》巴士到白小参与这次的盛会!

询问详情请联络:
联络人:李发成
电话:012-2536565

邮址:suarampg@hotmail.com

如何报名?

只需填上以下表格,然后在212008年下午四点前,传送去suarampg@hotmail.com,就行了!

报名表格

姓名


身份证号码



联络号码


职业


住址


别忘了将此信息转发给你的朋友,

大家心连心,手牵手,支持华教一条心!


一下是参与拜访团的同学的分享

白莎罗华小(简称“白小”)事件是我在2001年就开始听闻过了,当时报章上常可看见有关新闻。但那时的我年级还小,听闻后也没去跟进与关心,渐渐的就忘了。

八年后的今天,我偶然有个机会去参与白小的开学典礼,当然去啊!200814日是马来西亚全国小学的开学日,全国小学生都可以开开心心的上学去,但为何白小的学生们不能呢?白小校舍不是没有啊,还是坚固地耸立在原地,但他们却不被批准回到原校上课。他们就连只要求回到原校去做开学典礼也受到了诸多阻碍。虽然如此,坚持到底的心使得他们在原校的开学典礼圆满结束。

白小的学生们不像其他小学生一样幸福,他们在白小原校附近的一间庙里以货柜箱充当课室。但白小的老师们都很有爱心地教导学生们,教课方式一点也不输其他学校。“再穷也不能穷教育”但国家政策有着重这点吗?为何白小事件一拖再拖,8年了都还未解决呢?在等什么?为何白小原校空旷着又不让学生们回到原校去上课呢?种种的疑问与猜测显示出国家很多事情都没透明化地处理,这连累了很多人,包括国家未来的主人翁。

JC

Masalah S.J.K(C) Damasara telah saya ketahui sejak tahun 2001. Pada masa itu, masalah tersebut sering didengari dan disiar dalam akhbar. Namun demikian, saya masih kecil lagi dan tidak mengambil berat tentang hal itu.

8 tahun selepas itu, saya diberi peluang untuk menyertai majlis pembukaan S.J.K(C) Damasara.4 Januari 2008 merupakan hari pembukaan sekolah di seluruh negara Malaysia, pelajar dapat balik ke sekolah untuk belajar dengan gembira tetapi mengapakah pelajar S.J.K(C) Damasara tidak diberi peluang yang sama seperti yang lain? Bangunan sekolah masih ada tetapi pelajar tidak dibenarkan belajar dalam bangunan tersebut. Apakah masalah yang timbul?

Pelajar S.J.K(C) Damasara hanya dapat belajar dalam kontainer yang terletak di tokong berhampiran bangunan S.J.K(C) Damasara. Walaupun pelajar S.J.K(C) Damasara belajar dalam keadaan yang serba kekurangan, guru-guru masih mendidik mereka dengan penuh kasih sayang.

Pendidikan penting untuk mendidik generasi baru, namun demikian masalah S.J.K(C) Damasara tidak diselesaikan dengan segara dan masih ditangguhkan lagi. Mereka masih perlu tunggu berapa lama? Sampai bilakah perlu ditunggu? Mengapa bangunan S.J.K(C) Damasara dikosongkan dan tidak membenarkan pelajar belajar di situ? Pelbagai keraguan menunjukkan system penyelesaian masalah dalam negara bermasalah. Hal ini telah menyusahkan ramai penduduk serta generasi baru yang mungkin merupakan pemimpin negara yang akan datang.

JC

No comments: